
Programul de terapie cu ajutorul animalelor conceput de Josif Roman, realizat de catre Asociatia Dog for Life in parteneriat Centrul de zi Robert si Directia Judeteana de Protectia Copilului si Asistentã Sociala
Grupul tintă: 17 copii impartiti în grupe in functie de deficiente: deficiente locomotorii, autisti, sindromul Down, probleme de comunicare.
Scopul programului: reabilitarea copiilor cu deficiente psiho-motorii prin intermediul terapiei asistate cu animale pentru dezvoltarea autonomiei personale a copiilor
Obiectivele programului: – socializare, copilul interactioneaza cu câinele, cu dresorul si cu terapeutul si converseaza cu ceielalti copii despre câine si despre el – adaptare, cresterera încrederii in sine a copilului prin adaptabilitatea de a directiona câinele si de a obtine răspunsul dorit. – confort, câinele devine o prezenta confortabila, un ascultător răbdător si un interlocutor relaxant
Planificarea programului Stimularea atentiei si mentinerea ei: alegerea câinelui, copilul trebuie sã fi spun si sã fi retină numele Dezvoltarea capacitatii de operare logica in situatii diverse: comunicare cu cainele, comenzi simple, sarituri peste obstacole Intretinere musculo-articulara: plimbare, conducerea caine lui, jocuri cu mingea (fotbal cu câini), aruncarea obiectelor, aport ou câinele Cresterea nivelului psihomotor prin formarea si intretinerea dexteritatii manuale: folosirea degetelor, baterea palmelor, desenarea câinelui, intinderea mâinii după obiectele aportate de câine, mersul singur cu caruciorul dupa câine
Dezvoltarea autonomiei personale: jocul singur ciu câinele, formarea numerelor de telefon, trecerea străzii insotit de cîine, plimbare cu cainele in parc, spalarea joaca ou câinete, efectrea igienei câinilor si cosmetica canină elementara.
Cresterea nivelului social-comportamental: formarea si cresterea responsabilitati fata de caine, formarea deprinderilor de conduitã civica, vizita la grădina zoologica si la gospodării cu animale. Cresterea nivelului social-relational: excursie impreuna cu câini, conversatii despre câine si recapitularea in grup a cunostintelor
Evaluarea programului: 1. La 90% din subiecti parintii au constatat o schimbare pozitiva in comportamentul copilor iar 10% nu au observat nici o modificare comportamentalä. Nu s-au înregistrat regrese.. Modificarile comportamentale constate sunt cresterea sociabilitatii copiilor constatata de psiholog si de parinti; scaderea intensitatii manifestărilor de neliniste psiho-motorie; cresterea capacitatii de concentrare a atentiei; cresterea gradului de implicare in activitati comune; cresterea capacitatii de comunicare. 48% dintre copii au animale acasa, în special câini iar la acestia schimbarile de comportament au fost mai puternice find mai usoara adaptarea lor la o astfel de terapie. 77% dintre copii au venit în contact direct cu animalele Programele concepute de terapeuti au fost continuate de parinti acasa, 48% acordând mai mult de 2 ore pe zi. Timpul acordat de ceielalti parinti este de doua ore: 18%, o oră: 23%, mai mult de jumätate de orã 6% , mai putin de jumatate de orã 6%.
Concluzii Scopul si obiectivele programului au fost indeplinite si s-au constatat progrese in autonomia personalã a copiilor care au devenit mai sociabili, comunicativi, mai increzatori in sine si au dobândit o capacitate mai mare de concentrare a atentiei si a autocontrolului.